W świecie konsumenckim, gdzie pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie, opakowania kartonowe stają się nie tylko funkcjonalnym elementem chroniącym produkty, ale również sposobem na promocję i identyfikację marki. Odkryj, jak zaawansowane rodzaje i metody druku na opakowaniach kartonowych pozwalają na tworzenie unikalnych opakowań do wysyłki paczek dostarczanych do klientów.
Zadruk wprowadzanych na rynek opakowań stwarza wiele możliwości firmom, a jego zastosowanie przynosi szereg korzyści. Druk to idealna metoda, która pozwala spersonalizować kartonowe opakowania, w których firmy dostarczają swoje produkty. Można zatem śmiało powiedzieć, że proces ten, to nic innego, jak reklama, poprzez którą przedsiębiorstwo może dotrzeć do większego grona odbiorców. Z uwagi na wiele pozytywów, jakie przynoszą firmom tego rodzaju działania, usługa drukowania na kartonowych opakowaniach jest niezwykle popularna. Nadruki na kartonach można wykonać kilkoma metodami.
Drukowanie na pudełkach kartonowych jest nieodzownym elementem procesu produkcji opakowań, które nie tylko ochraniają i przechowują produkty, ale także pełnią istotną funkcję marketingową. Kartony przyciągają wzrok nie tylko klientów stacjonarnych na sklepowych półkach, ale również klientów internetowych, przy odbiorze zamówionych produktów. Dzięki zaawansowanym technologiom druk na kartonach stał się wszechstronny, umożliwiając markom wyrażenie swojej tożsamości i oddanie unikalnego przekazu.
Jednymi z najpopularniejszych technik druku, które pozwolą nadrukować na kartonie logo oraz inne grafiki firmy są:
Druk cyfrowy polega na bezpośrednim drukowaniu obrazu z komputera na kartonie. Jest to szybkie i elastyczne rozwiązanie, które pozwala na drukowanie małych nakładów i spersonalizowanych projektów. Druk cyfrowy na kartonach to technika, w której obraz jest bezpośrednio drukowany na powierzchni kartonu za pomocą drukarki cyfrowej. Technika ta wykorzystuje tusze pigmentowe lub tonery do tworzenia wysokiej jakości, wytrzymałych i trwałych wydruków na kartonach.
Druk cyfrowy na kartonach oferuje wiele zalet, takich jak szybkość, elastyczność i dostępność dla małych i średnich nakładów. Technika ta umożliwia również drukowanie indywidualnych projektów i personalizowanie opakowań, co jest ważne w przypadku dzisiejszych wymagań marketingowych.
Druk cyfrowy nadaje się szczególnie do małych i średnich serii o różnych formatach. Ponieważ koszty uruchomienia są niskie, ten proces drukowania jest tańszy niż inne. Drukowanie cyfrowe jest idealne do szybkiego wejścia na rynek – producenci oferują prototypy w przystępnych cenach. Ponieważ jest to proces drukowania pośredniego, możliwa jest szybka zmiana nadruku, co skraca czas dostawy. Dzięki drukowi cyfrowemu możemy również zoptymalizować swój łańcuch dostaw.
Poza piękną, zewnętrzną powłoką opakowania z tektury falistej, druk cyfrowy może również uatrakcyjnić wewnętrzną powierzchnię opakowania za pomocą nadruku wewnętrznego. Pomaga to w tworzeniu dodatkowych doświadczeń dla klientów. Niezależnie od tego, czy są to sezonowe kampanie, bezpośredni i spersonalizowany adres klienta, niestandardowe hasła lub wiele innych pomysłów, cyfrowy druk wewnętrzny oferuje wszelkiego rodzaju możliwości tworzenia projektów dla każdej marki.
Jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów przemysłowego wydruku płaskiego. W druku offsetowym obraz zostaje przeniesiony z płaskich form na wcześniej przygotowane podłoże. Podczas druku wykorzystywany jest cylinder pośredni obciągnięty płaszczem gumowym oraz cylinder dociskowy (nazywany także drukującym). Odzwierciedlenie ułożenia farby na aluminiowej matrycy trafia na arkusz, a jakość uzależniona jest od starannego przygotowania materiałów. Pierwszym krokiem jest wykonanie formy powleczonej warstwą światłoczułą (tzw. matrycy presensybilizowanej). Rysunek przetworzony za pomocą programu RIP jest naświetlany z wykorzystaniem systemu diod. Następnie matrycę należy wywołać – w efekcie warstwa światłoczuła rozpuszcza się, a na wzorniku pozostaje jedynie obszar naświetlony przez naświetlarkę.
Tektura z nadrukiem offsetowym to często spotykane rozwiązanie ze względu na łatwość przygotowania formy ze wzorem, który znajdzie się na docelowym opakowaniu oraz możliwość wykonania dużej ilości wydruków. Nadruk offsetowy na opakowaniu kartonowym może dobrze prezentować szczegóły obrazu i mieć intensywną kolorystykę. Dzięki temu wszystko, co chcemy umieścić na opakowaniu naszego produktu, będzie bez wątpienia dobrze widoczne.
Technika druku fleksograficznego na tekturze falistej polega na bezpośrednim nadruku na tekturze falistej za pomocą elastycznych form drukarskich, na których wypukłe obszary przenoszą obraz. Druk fleksograficzny jest uniwersalną i prostą metodą druku, która umożliwia drukowanie na różnych materiałach i w różnych nakładach. Istnieją dwie główne technologie druku fleksograficznego wykorzystywane przy produkcji opakowań z tektury falistej: preprint i postprint.
Preprint to technika, w której drukuje się na papierze przed wyprodukowaniem tektury falistej. Preprint zapewnia wysoką jakość druku i możliwość drukowania bardzo dużych obrazów. Postprint to technika, w której drukuje się na gotowej tekturze falistej. Postprint jest tańszy i szybszy od preprintu, ale ma niższą jakość druku.
Druk fleksograficzny na tekturze falistej ma wiele zalet, takich jak:
Technika druku fleksograficznego pozwala nanosić spersonalizowane nadruki na tekturę falistą, ale w ten sposób można także pracować na różnych rodzajach papieru, w tym na papierze typu kraft. Nadruk fleksograficzny umożliwia również drukowanie na papierach używanych do pakowania prezentów i składania pudełek. Możliwe jest także wykorzystanie tego procesu do drukowania na celofanie, papierze pergaminowym, folii poliestrowej, podłożach wrażliwych na nacisk lub papierach samoprzylepnych.
Sitodruk jest techniką zapewniającą dużą dokładność nadruku oraz wysoką odporność na ścieranie dzięki wykorzystywaniu matrycy ze specjalnymi sitami, przez które nanosi się farbę na pudła. Druk jest trwały oraz intensywny nawet na ciemnych kartonach. Nakładanie grafiki metodą sitodruku daje duże możliwości oraz stanowi dopełnienie efektu, który bardzo często może odmienić wygląd opakowania. Nadruk metodą sitodruku jest prostą, tanią i trwałą metodą kreowania oraz dbania o wizerunek firm. Jest również świetnym dowodem na profesjonalne podejście do klienta oraz świadczy o wysokiej jakości usług.
Główne zalety sitodruku to: